PROJEKTY
-
Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje
-
Pogranicza Edukacji Szkolnej
Program kształcenia nauczycieli języka polskiego „Pogranicza edukacji szkolnej.”
POWR.03.01.00-00-KN67/18
Program kształcenia nauczycieli języka polskiego „Pogranicza edukacji szkolnej” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO. Program operacyjny: Wiedza Edukacja Rozwój. III oś priorytetowa: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju. Działanie 3.1. Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Od 1 listopada 2018 roku w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej (jednostka istniała do końca 2019 roku) realizowany jest projekt „Pogranicza edukacji szkolnej”.
Celem głównym projektu jest opracowanie i wdrożenie programu kształcenia opartego na nowym modelu kształcenia przyszłych nauczycieli, w którym biorą udział studenci I etapu studiów filologii polskiej od roku akademickiego 2018/19.
Opracowano plan kształcenia na specjalności nauczycielskiej, przyjmując jako podstawę realizowany od lat na kierunku filologia polska plan zajęć, wynikający z obowiązującego standardu kształcenia nauczycieli.
Studenci programu otrzymają merytoryczne i praktyczne wsparcie w zakresie następujących obszarów kształcenia:
- Konteksty kulturowe w dydaktyce szkolnej;
- Przekład wiedzy językowej z elementami neurodydaktyki na dydaktykę̨ szkolną;
- Warsztat pracy współczesnego polonisty;
- Rozwój umiejętności praktycznych w zakresie nauczania języka polskiego;
- Edukacja polonistyczna z elementami glottodydaktyki w perspektywie transkulturowości.
Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli, poprawa jakości nauczania oraz przygotowanie do skutecznego i efektywnego realizowania działań́ zawodowych wynikających z roli nauczyciela. Rozwinięte też zostaną umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Priorytetowymi celami programu jest kształcenie umożliwiające przyszłemu nauczycielowi poloniście, a tym samym jego uczniom:
- postrzeganie świata z punktu widzenia innych ludzi, szczególnie tych, pozostających do tej pory poza głównym dyskursem;
- postrzeganie deficytów jako okazji do podjęcia współpracy i wymiany z innymi;
- wzięcie odpowiedzialności za własny proces uczenia się̨;
- wspieranie krytycznego myślenia;
- postrzeganie szkoły/świata jako przestrzeni troski.
Koncepcja programu kształcenia przyszłych nauczycieli polonistów „Pogranicza edukacji szkolnej”, inspirowana przez idee pedagogiczne wyprowadzone z konstruktywizmu, kognitywizmu oraz konektywizmu, zakłada przeprowadzenie 7 zadań, dzięki którym zostaną̨ podniesione kompetencje przedmiotowe (merytoryczne):
- psychologiczno-pedagogiczne;
- dydaktyczno-metodyczne (w tym glottodydaktyczne);
- międzykulturowe;
- kontrolne, ewaluacyjne i diagnostyczne;
- interpretacyjno-komunikacyjne;
- współdziałania;
- informatyczno-medialne;
- kreatywne;
- autoedukacyjne.
Obok przedmiotów obowiązkowych, wynikających z siatki godzin na studiach stacjonarnych, realizowanych w ramach kształcenia nauczycieli polonistów, uczestnicy projektu wybierają przedmioty rozwijające ich wiedzę, zainteresowania, umiejętności oraz kompetencje. W ofercie dla studentów studiów I stopnia znajdują się następujące przedmioty:
- Wykład: film w edukacji polonistycznej;
- Ćwiczenia z zakresu interpretacji dzieł sztuki;
- Wykład: gry wideo w dydaktyce szkolnej;
- Ćwiczenia z zakresu interpretacji gier wideo;
- Projektowanie zadań dydaktycznych z zakresu literatur dawnych w SP;
- Wykład: kognitywno-komunikacyjne nauczanie języka polskiego w SP;
- Projektowanie zadań dydaktycznych z zakresu kognitywno-komunikacyjnego nauczania języka polskiego w SP;
- Warsztaty: neurodydaktyka a nauczanie języka polskiego w SP;
- Ćwiczenia z zakresu form wypowiedzi w SP;
- Warsztaty: edukacja w społeczeństwie informacyjnym;
- Projektowanie zadań dydaktycznych z zakresu twórczej pracy z TIK w edukacji polonistycznej w SP;
- Warsztaty organizacja pracy w szkole z elementami prawa oświatowego;
- Warsztaty podstawy diagnostyki edukacyjnej;
- Wykład podstawy diagnostyki edukacyjnej;
- Wykład rola szkoły w tworzeniu społeczeństwa inkluzywnego;
Z oferty na dany rok studiów każdy uczestnik wybiera dwa przedmioty.
Ponadto uczestnicy projektu wezmą udział w wyjeździe studyjnym do szkoły typu Montessori w Konstancinie-Jeziornej, odbywać będą praktyki śródroczne i ciągłe oraz spotykać się ze swoimi tutorami.
Zarządzenia
Praktyki pedagogiczno-psychologiczne
Dokumenty do pobrania:
-
UNIWERSYTET POLONISTÓW
Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w 2016 roku zainaugurowała projekt „Uniwersytet Polonistów”, który adresowany jest do nauczycieli języka polskiego. Program przedsięwzięcia obejmuje comiesięczne spotkania, połączone z wykładami i dyskusjami. Tegoroczna edycja „Uniwersytetu Polonistów” kontynuuje zeszłoroczną tematykę „Przestrzenie spotkania” i wpisuje się w projekt
Uniwersytet Humanistów finansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Wykłady i panele dyskusyjne, których problematyka skupia się wokół hasła „Przestrzenie spotkania”, dotyczą szeroko rozumianej humanistyki oraz nowych kierunków rodzących się na pograniczu dyscyplin naukowych, które korzystają z metodologii wypracowanych przez posthumanizm, szczególnie w zakresie krytycznego oglądu antropocenu. Najsilniej reprezentowany będzie więc nurt humanistyki zaangażowanej w sprawy społeczne, polityczne, kulturowe i środowiskowe. Duży nacisk postawiony jest na relacje, wzajemne związki, współzależność, współbycie i współżycie naturokultury, człowieka ze środowiskiem (naturalno-kulturowym) oraz na relację z szeroko pojmowanym innym w kontekście wielokulturowości, migracji i przyszłego masowego przemieszczania się związanego z degradacją Ziemi. Wydaje się, że są to aktualnie tematy ważne i kluczowe ze względu na towarzyszące im emocje, konflikty, rywalizacje projektów tożsamościowych i polityk, a także coraz częściej pojawiające się negatywne zjawiska społeczne. Tematy te powinny być jeszcze bardziej obecne w szkole dzięki profilowemu czytaniu kanonu lektur i włączaniu najnowszych tekstów kultury, które mogą stać się interesującym kontekstem dla ugruntowanej już listy lektur.
Każde spotkania w ramach Uniwersytetu Polonistów dzieli się na dwie części: pierwsza część wykładowa – pozwoli na odświeżenie pewnych idei, literatury oraz metodologii pedagogicznych, druga część – panel dyskusyjny – to stosowanie konkretnych rozwiązań w przestrzeni szkolnej i rozmowa na ich temat. W tej części nauczyciele poloniści, oprócz wiedzy, będą mogli zaangażować swoje doświadczenie, inwencję i wyobraźnię.
Ponadto w ramach rocznych spotkań przewidziana została jedna wizyta edukacyjna pt. Szlakiem „Jerozolimy Zagłębia”. Taka forma uczestnictwa pozwoli na poznanie miejsc związanych z upamiętnieniem będzińskich Żydów oraz będzie szansą na podtrzymanie współpracy lokalnej między nauczycielami a konkretnymi instytucjami. Celem wizyty edukacyjnej jest rozwijanie aktywności nauczycieli w obrębie ww. zagadnień oraz podnoszenie ich kompetencji w zakresie szeroko rozumianej metodologii i metodyki Zagłady.
Wykłady w ramach „Uniwersytetu Polonistów”, które odbyły się do tej pory:
6 XII 2016
prof. zw. dr hab. Tadeusz Sławek: „Bogowie są sprawiedliwi”. Pedagogika zawstydzenia
10 I 2017
prof. dr hab. Ryszard Koziołek: Krzywdzące słowa. Leczenie literaturą
http://telewizja.us.edu.pl/material/2017/02/uniwersytet-nauczycieli-wyklad-prof-ryszarda-koziolk
https://www.youtube.com/watch?v=P4nDi8nOPuQ
28 II 2017
prof. dr hab. Krzysztof Wieczorek: „Anoreksja prawdy”. Jak żyć i myśleć w kulturze postprawdziwości?
28 III 2017
prof. dr hab. Ewa Jaskóła: Stanisława Barańczaka i Wisławy Szymborskiej prawdy poetyckie i nie tylko…
25 IV 2017
dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek: Zadomowienie i lektura
23 V 2017
dr hab. prof. UJ Anna Janus-Sitarz: Po co „googleinteligentowi” literatura piękna? Lekturowe lekcje empatii
24 X 2017
prof. dr hab. Danuta Opacka-Walasek: „W sam raz dla mnie wędrowanie po obrzeżach herezji. O kilku wierszach Czesława Miłosza i Wacława Oszajcy”
28 XI 2017
Prof. dr hab. Bożena Witosz: Czy język polski dyskryminuje kobiety?
20 III 2018
Prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska: Co skrywa transpozycja wrażeń zmysłowych w języku?
Spotkania w ramach programu POWER:
29 I 2020
Prof. Piotr Skubała, dr Ryszard Kulik: Pogoń za zyskiem to przepis na katastrofę
27 II 2020
Dr Magdalena Ślawska, dr Matylda Sęk-Iwanek: Wokół edukacji medialnej. O reportażu, obrazie i nauczaniu
20 V 2020
dr Justyna Hanna Budzik, dr Karolina Starnawska: Echa romantycznego paradygmatu egzystencjalnego a kultura słowiańska we współczesnym polskim kinie
30 VI 2020
Prof. Grzegorz Olszański, dr Mikołaj Marcela: Być jak Stefan Król. Gamifikacja, czyli pomysły na to, jak wykorzystać gry w edukacji.
Projekt „Będzin: kiedyś i dziś”
POWR.03.01.00-00-U123/17
PROJEKT „Będzin: kiedyś i dziś” WSPÓŁINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ, OŚ PRIORYTETOWA III SZKOLNICTWO WYŻSZE DLA GOSPODARKI I ROZWOJU, DZIAŁANIE 3.1 KOMPETENCJE W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Projekt „Będzin: kiedyś i dziś” jest realizowany na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach we współpracy ze Szkołą Podstawową nr 10 im. Armii Krajowej w Będzinie oraz II Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Będzinie.
- REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
- FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY PROJEKTU
- DEKLARACJA UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
- FORMULARZ DANYCH OSOBOWYCH UCZESTNIKA PROJEKTU „BĘDZIN: KIEDYŚ I DZIŚ.” – UCZNIOWIE
- FORMULARZ DANYCH OSOBOWYCH UCZESTNIKA PROJEKTU „BĘDZIN: KIEDYŚ I DZIŚ.” – RODZICE
- OŚWIADCZENIE UCZESTNIKA PROJEKTU
- ZARZĄDZENIE NR 107
- REZYGNACJA Z UDZIAŁU W PROJEKCIE / PRZERWANIE UDZIAŁU W PROJEKCIE
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji w zakresie umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywanie problemów, umiejętności uczenia się oraz pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy oraz kompetencji wychowawczych i społecznych rodziców uczniów szkół poprzez zaplanowanie oferty edukacyjnej skierowanej do grupy 30 uczestników w wieku od 14 – 16 lat oraz do 20 rodziców uczniów.
Na projekt składają się następujące działania:
a) „Warsztaty podnoszące kompetencje wskazane w projekcie” − zadanie polega na podniesieniu krytycznego myślenia oraz rozwiązywaniu problemów, poprzez udział 30 uczestników projektu w 12 spotkaniach o tematyce: Kultura i obyczajowość Żydów, Tajemnice alfabetu hebrajskiego, Historia Będzina (ze szczególnym uwzględnieniem dziejów będzińskich Żydów), Mapowanie Będzina (zajęcia z zakresu geografii, demografii), Czytanie „Pamiętnika” Rutki Laskier − zajęcia interpretacyjne, Spotkanie z autorem powieści o Rutce Laskier, Dzieje narodu żydowskiego (ze szczególnym uwzględnieniem Zagłady), Historia Będzina (ze szczególnym uwzględnieniem historii będzińskiego getta), Mapowanie Będzina (zajęcia z zakresu geopoetyki, miejsc pamięci), Wielokulturowość i międzykulturowość? Podobieństwa i różnice, Spotkanie z twórczością Stanisława Wygodzkiego, Powstanie i dzieje Koedukacyjnego Gimnazjum im. Szymonostwa Fürstenberów;
b) „Wycieczki oraz tematyczne wyjścia do instytucji” – zadanie ma na celu wymianę doświadczeń uczniów działających w osobnych grupach oraz zaprezentowanie rezultatów badań prowadzonych przez uczestników projektu podczas wycieczek tematycznych i wyjść do instytucji;
c) „Zajęcia warsztatowo-treningowe personalizujące pracę z uczestnikami projektu” − zadanie ma na celu podniesienie efektywności rozumienia dziecka i jego potrzeb oraz kompetencji komunikacyjnych rodzic – dziecko, poprzez udział 20 rodziców w zajęciach warsztatowo- treningowych personalizujących pracę z uczestnikami projektu, związanych z motywowaniem dzieci do nauki oraz zachęcaniem do samorozwoju.