WYDARZENIA

  • Konferencja „Wiązania, sploty, węzły. Nowa humanistyka i edukacja polonistyczna”, 23 kwietnia 2020   

  

Pomysł zorganizowania seminarium został zainspirowany rozważaniami Przemysława Czaplińskiego, który operując terminami „wiązanie”, „splot” i „węzeł”, w nowej humanistyce szuka zamiast transgresji możliwości subwersji. Oznacza to rezygnację z przekraczania granic na rzecz ich rozpoznawania oraz spożytkowania. Jak pisze badacz, zamiast multidyscyplinarności pojawia się szansa na unidyscyplinarność.    

Celem seminarium jest próba spojrzenia na edukację humanistyczną jako na splot wielu zjawisk, które w konsekwencji zmieniają nie tylko jej akademicki czy szkolny profil, ale przeformułowują również nauki o wychowaniu. Proponujemy następujące obszary badawcze, choć lista zagadnień pozostaje otwarta:   

− nowohumanistyczne metodologie w szkole (np. studia postkolonialne i postzależnościowe,   

   studia afektywne, studia nad rzeczami, studia maladyczne, humanistyka cyfrowa,    

   humanistyka kognitywna, humanistyka środowiskowa z uwzględnieniem problematyki     

  dotyczącej pogody oraz klimatu w języku, kulturze i edukacji humanistycznej, badania płci   

   kulturowej, badania pamięci, studia nad kulturą wizualną, performatyka oraz   

   posthumanistyka),  

− nowa humanistyka a kanon(y) lektur,  

− nowe zjawiska w literaturze dla dzieci i młodzieży,  

− nauczanie (między)/ponadprzedmiotowe,   

− nowohumanistyczne metody uczenia (się),  

− pozalekcyjne aktywności uczniów,   

− formuły podstaw programowych oraz egzaminów w kontekście nowej humanistyki.  

  

Program konferencji w pliku